دوره راهبری و عملکرد موثر راهبری - ورنر ارهارد

این دوره راهبری مجید با گپ خیلی زیاد بهترین دوره‌ای هست که توش شرکت کردم. برای من بهترین سرمایه‌گذاری‌ای بوده که روی خودم کردم.(۲ تا بهترین محتوایی که تا لحظه نوشتن این متن تجربه‌شون کردم، اولیش رواق بوده و بعد از اون دوره راهبری)

🔴به صورت خیلی مفصل‌تر اینجا از محتوای دوره و مطالب مرتبط باهاش و سرفصلاش گفتم و پیشنها می‌کنم حتما بخونیدش، حتی اگه نخواید در دوره شرکت کنید، پادکست و محتواهای مرتبطی رو اونجا معرفی کردم که بتونیم با فضای کلیش آشنا بشید. یک بار هم توی شرکت سعی کردم مروری بر مفاهیمش بکنم که وویساش اینجا هست و می‌تونید گوش بدید. حتما اون صفحه را ببینید!


تجربه خودم

راهبران واقعی به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند.

خلاصه‌ بخوام بگم اینه که ورنر ارهارد(که پدر معنوی کوچینگ هم هستش) از سال ۱۹۷۱ دوره‌های «تحولی» که جمعیت‌های چند هزار نفره شرکت می‌کردن رو راه می‌اندازه(LGAT) و منظور از تحولی بودن اینه که قرار نیست یادبگیریم یا اصطلاحا آجری به آجرهای قبلیمون اضافه بشه، بلکه قراره دنیایی و منظر/پارادایمی که باهاش جهان رو می‌بینیم تغییر کنه و از این تغییر دادن جهان‌بینی، گشایش و دسترسی‌های جدیدی برای حل مسائلمون بدست بیاد.

تحول می‌تونه در زمینه‌های مختلفی باشه و موضوعات مختلفی رو شامل بشه، کاری که ارهارد کرده بر اساس هستی‌شناسی هیدگر و فلسفه افرادی مثل توماس کوهن، کارل پوپر و هیلاری پاتنم دوره راهبری(Leadership) را طراحی کرده و پویشی درباره طبیعت و کارکرد انسان بودنه، اینکه چقدر در نوع بودنمون می‌تونیم رها باشیم و محدودیت‌هایی که در نوع بودنمون وجود داره، باعث شده تا تعامل ناکارآمدی با جهان و خودمون داشته باشیم.

به قول جناب کوهن، «بعد از تغییر پارادایم، دنیا همون دنیاس ولی ما در دنیای دیگه‌ای زندگی خواهیم کرد»، این دوره هم کارکردش اینه که دسترسی به دنیای دیگه‌ای بهمون بده نه اینکه تو دنیای فعلی حجم دانسته‌هامون رو بیشتر کنه.

مستقل از محتوا، دوره جوری طراحی شده که تجربه عمیقی توش اتفاق می‌کنه، یک عمق، تمرکز و خلوت با خود عجیبی توش هست که کمتر فرصت مثل این برای آدم پیش میاد که بتونه به اساس زندگیش و هستیش بپردازه.

این دوره با گپ خیلی زیاد بهترین دوره‌ای هست که توش شرکت کردم و برام بهترین سرمایه‌گذاری‌ای بوده که روی خودم کردم.(تو دوره‌های اخیر ۴ نفر دعوتم رو قبول کردن و رفتن و جالبیش اینه که دوره بعدش رو هم مجدد شرکت کردن!)

با قطعیت نمی‌تونم بگم همه حداقل به اندازه من کشف و تحول براشون داشته باشه(حداکثرش طبیعتا لیمیت نداره) ولی محتوا و فضای عمیق دوره(۶ روز متمرکز بدون حواس پرتی رو یک سری مفهوم عمیق بشی و برای خودت کشفش کنی) بی نظیره و من جای دیگه ندیدم.

منظور از راهبری یه چیزی که فقط مربوط که کار و اجتماع بشه نیست، اتفاقا از راهبری و تحول در زندگی فردی شروع می‌شه.

در مورد ارهارد که خالق این دوره‌س(مجید رفته تو دوره‌ش شرکت کرده و اورده ایران پیاده کرده از سال ۹۷ اگه اشتباه نکنم(من ۹۸ش را رفته بودم))، اینو بدونید که این آدم فقط تو زمینه تحول و راهبری نیستش، از بزرگان و رفرنسای حوزه کوچینگ هم هست که خودم وقتی داشتم کوچینگ را یاد می‌گرفتم فهمیدم و برام ملموس‌تر شد که واقعا مفاهیم حوزه تحول/راهبری با دنیای کوچینگ خیلی نزدیک هستن.

مهدی رفتاری تو این قسمت از تلسی تاک خیلی خوب به مفهوم بودن/بودش(being) از دوره ارهارد پرداخته.

(اگه سایت پویش براتون باز نشد می‌تونید اینستاگرام یا کانال تلگرامشون رو دنبال کنید) تو سایت پدیدارنت می‌تونید ثبت نام کنید. با عنوان نشا به فعالیتشون ادامه می‌دن و این سایتشونه.

(خودم تو اجرای دوره‌ها کمی کمک می‌کنم و در ادامه هم خودم سراغ اجرای محتوایی تو زمینه تحول و راهبری دارم می‌رم)

معرفی دوره راهبری

راهبران واقعی به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند.

این دوره یک سفر عمیق است به دنیای "تحول" و "راهبری" با رویکرد "هستی‌شناسی" و "پدیدارشناسی". پویشی درباره طبیعت و کارکرد انسان بودن، درباره زندگی، نحوه تعامل ما با زندگی و دسترسی به عملکرد کسی که درون زندگی، زندگی می کند. این دوره آزمایشگاهی است برای تجربه اول شخص از راهبر بودن.
در این دوره به چالش کشیده می‌شوید تا در مواردی که متوقف شده‌اید یا تسلیم شرایط شده‌اید، "نوع بودن“ خود را بیابید و محدودیت‌های هستی شناسانه خود را کشف کنید و گشایش ایجاد کنید.

این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که نه تنها در مورد راهبری آگاهی بدست‌آورید بلکه با تحول در "بدیهیات کرخت‌شده" و مدل ذهنی‌تان، تبدیل به یک راهبر واقعی شوید. تحولی که به "راهبری و تمرین موثر راهبری" به عنوان "ابراز طبیعی" خود دسترسی خواهید داشت و راهبری ابراز طبیعی شما باشد، به این معنا که در تمامی عرصه‌های زندگی به بودن و عملکرد موثر راهبرانه دسترسی خواهید داشت.

این مدل نوین راهبری به طور خاص طراحی شده است تا شما به یافتن آن "رهبری اصیل" که با قدرت‌های ذاتی و طبیعی خودتان هست بپردازید و با استفاده از رویکردی پدیدارشناسانه، به "بودن و اعمال موثر راهبری به عنوان ابراز طبیعی" دسترسی پیدا کنید.

این دوره از دوره‌ «راهبر بودن و عملکرد مؤثر راهبری: یک مدل هستی شناختی/پدیده شناختی» نوشته‌ی ورنر ارهارد، مایکل جنسن و استیو زفرون الگوبرداری شده است.

شما این دوره را با تبدیل شدن به کسی که برای راهبر بودن نیاز دارید و تحولی که برای راهبری مؤثر لازم است، ترک خواهید کرد. شما در حالی دوره را ترک می‌کنید که راهبر هستید و اعمال موثر راهبری ابراز طبیعیتان است.

در این دوره، شما

شیفت کمپ رهایی

دوره شیفت کمپ رهایی که توسط آی‌سان و حمید برگزار می‌شه هم با وجود اینکه شرکت نکردم ولی از روی شناختی که ازشون دارم و سرفصل‌های دوره، می‌تونم بگم تجربه منحصر به فردی خواهد بود. توی دوره مجید باهاشون هم دوره‌ای بودم و آی‌سان مدرس دوره کوچینگ ایمپکت بوده که شرکت کردم. چون دوره مجازی هستش و هفتگی شاید براتون راحت‌تر باشه حضور تو این دوره و از نظر محتوا و کیفیت دوره می‌تونم بگم قطعا دوره قدرتمنده با توجه به تعامل و چیزهایی که از آیسان و حمید یادگرفتم.
محتواهای رایگانی رو هم تو سایت شیفت کمپ و ایسمینار گذاشته حمید که حتما ببینید و بسیار مطالب مفیدی هستند و برخیشون بر اساس همین دوره ارهارد هستن مثلا ویدیو خلق ۱۴۰۲ش.


ورنر ارهارد

برای شهود داشتن درمورد ارهارد می‌تونید مستندش رو ببینید که یه شهودی بگیرید البته دوره مجید خیلی انسانی و معقول‌تر شده‌تر از چیزیه که می‌بینید از اون حرکتای عجیب هیپنوتیزمی و داد بیداد و توهین اینا نداره. کمی متمدنانه‌تر شده :)

کلا اگه حس کالت و فرقه شدن دارید نسبت بهش، حستون درسته ولی در حدی که من ارهارد رو جوریدم و سعی کردم ببینم هر دوره از زندگیش چی کار کرده و بر اساس محتواها و کارهایی که کرده، به نظرم محتواس بیس فلسفه درست حسابی داره و روی محتوای هایدگر، پدیدار شناسی و فلسفه علم سوار شده و محتوای زردی نیست اگرچه در لایه اجرا تلاش کرده بیشترین اثر گذاری برای مخاطب رو ایجاد کنه و همین قسمتش تا حدی به سمت کالت شدن بردتش که حتی یالوم هم تو کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیالش میاد بر دوره EST نقدی بهش می‌زنه، خود این نشون می‌ده که کار ارهارد قابل چشم پوشی نیست اگرچه که بی‌نقص هم نیست.


کوچینگ

ترکیبی از محتوای این دوره(فلسفه هیدگر و فیلسوفان علم اون زمان که هستی‌شناسی و متافیزیک این دوره، بر روی چنین زیربنای ثقیلی سوار هستش) و کوچینگ را می‌تونید تحت عنوان Ontological coaching پیدا کنید.

<1402/04/20>