Master of Learning

منابعی برای یادگیری یادگیری

سایت متمم سلسله درسی درباره مهارت یادگیری داره و خیلی جامع به محتواهای مختلف که به این حوزه مربوط هست پرداخته.

با دوره امین آرامش تا حد خوبی اشتراک داره ولی رویکرد عصب شناختیش(نوروساینس) نگاه جالبی به موضوع داره.

قشنگ کلی تکنیک می‌گه و لازمه حتما بعد از دیدنش دسته بندی و مرتب سازی مجدد انجام بدی که پراکندگی مطالبش کمتر بشه، به قیمتش قطعا می‌ارزه.

در مورد ساختار مغز و تکنیک‌هایی برای اثر بخش، بلندمدت و خلاقانه شدن یادگیری می‌گه و با کلی آدم هم مصاحبه می‌کنه که مثلا یکیشون تو زمینه یادگیری تعداد زیادی زبان حرفه‌ای هست و ...

خلاصه این دوره را به زبان فارسی در سایت ایلولا می‌توانید بخوانید. یا نسخه خیلی خیلی خلاصه‌تر را اینجا بخوانید.

این یه کورس به شدت مفید و مختصر درباره موفقیت در دوران کالج هستش که از اونجایی که کلی چیز نه تو دبیرستان و نه تو دانشگاه بهمون یاد ندادن، عملا برای همه‌مون مفید هستش. دیدن سرفصل‌هاش فکر کنم شهود خوبی بده که چیا رو نمی‌دونیم.

یادگیری با کیفیت

پس از نوشتن «در باب یادگیرنده مادام‌العمر» با موضوع یادگیری کریستالی(برای من کلمه شبکه‌ای دقیق‌تر مفهوم را می‌رساند) از محمدرضا شعبانعلی(متمم) آشنا شدم، اینکه به جای یادگرفتن مطالب پراکنده و بی ربط به هم، به سمت یادگیری مفاهیم مرتبط برویم و حول یک موضوع، شبکه‌ای از دانسته‌ها و مفاهیم را شکل دهیم. مثالی از دوره یادگیری سیستمی به نظرم گویا باشه که «با نصف کردن یک گاو از وسط دو گوساله نخواهیم داشت، بلکه یک گاو مرده داریم که بسیاری از ویژگی‌ های موجود اولیه را ندارد».
درمورد هنر یادگیری ۶ فایل صوتی در سایت متمم وجود دارد که نکات بسیار مهمی را برای یادگیری بهتر توضیح داده است.

سبک یادگیری خودم در حال حاضر(اردیبهشت ۱۴۰۲)‌ بر مبنای شنیدن و تکراره، یعنی کتاب یا پادکست‌های محدودی را بارها و به مقداری که لازم باشه(برای کتاب‌هایی که پرت نباشن مثلا دوبار و برای چیزی مثل رواق حداقل ۷ بار) تکرار می‌کنم. به جای سراغ منابع فراوان رفتن، منابع محدود را بارها مرور می‌کنم.
با فرض اینکه بینش و مفاهیم در ذهن نویسنده/گوینده با چیزی که من دریافت می‌کنم متفاوت هستش، تکرار کردنش هم باعث می‌شه بهتر مفهوم مورد نظرش را بفهمم و هم اینکه پس از هر بار شنیدن دیگه من اون فرد قبلی نیستم و با منظر و نگاهی جدید(در پارادایم و دنیایی جدید) مجدد مراجعه کردن به همان متن، برداشتی جدید و درهای جدید را باز می‌کنه.
جمله «نمی‌توان در یک رودخانه دو بار شنا کرد.» هم به نوعی تاکیدی بر همین حرفه که یک نفر هم نمی‌تواند دوبار یک کتاب را بخواند چون دیگه اون فرد سابق نیست.

در کنار این تکرار هم زمان‌هایی که ممکن باشد با یک یا چند نفر محدود دیگر خوانش را انجام می‌دهیم(هر کس خودش می‌خواند و سپس در زمانی کوتاه نکاتمان را مرور می‌کنیم). این خیلی کمک می‌کنه که متنی را که خوانده‌ام و قطعا بخش‌هایی از آن توسط بستر ذهنی فیلتر شده را بهش آگاه بشم.


منابعی برای توسعه دانش

منابع خوبی که می‌شه مباحث مختلف و تا حد ممکن علمی(در مقابل شبه علم) را ازشون یادگرفت






<1401/06/06>